niedziela, 17 marca 2019

Drożdżowe bułeczki "świnki"

Czas przed Świętami jest dla mnie okresem szukania nowych kształtów i jadalnych dekoracji. W sieci natrafiłam na bułeczki w kształcie ryjków. Ich autorka zrobiła je z nadzieniem w środku. Mnie zależało na bułeczkach drożdżowych na jutrzejsze śniadania, więc wykorzystałam tylko formę, a przepis na ciasto jest mój.




Składniki (na 9 bułek):

300 ml mleka
10 g drożdży
pół łyżeczki cukru
550 g mąki pszennej uniwersalnej
10 g soli
2 jajka
25 g miękkiego masła
18 ziaren czarnego pieprzu

  1. Mleko podgrzać.
  2. W mleku rozpuścić drożdże z cukrem. Wierzch posypać łyżeczką mąki. Odstawić do namnożenia drożdży na ok. kwadrans.
  3. W misce wymieszać mąkę z solą i żółtkiem.
  4. Do suchych składników dodać mleko z drożdżami. Wymieszać, a potem zarobić gładkie ciasto.
  5. Gdy ciasto zacznie odchodzić od rąk, dodać miękkie masło. Wyrobić.
  6. Miskę z ciastem przykryć wilgotną ściereczką i odstawić do wyrośnięcia (na ok. 1,5 godziny.
  7. Kawałek ciasta rozwałkować na ok. 3 mm grubości. Wyciąć z niego 9 małych kółek (użyłam od tego nakrętki malutkiej butelki) i 5 większych (wycinałam nakrętką butelki po spirytusie).
  8. Większe krążki podzielić na ćwiartki. Odłożyć 18 z nich.
  9. Resztę ciasta odgazować, ponownie wyrabiając.
  10. Podzielić ciasto na 9 części.
  11. Każdą część zwijać pod spód i formować okrągłą bułeczkę.
  12. Bułki odkładać na dużą blachę wyłożoną papierem do pieczenia.
  13. Do bułeczek przykleić za pomocą białka małe krążki (będą pełniły rolę ryjków).
  14. Po dwie ćwiartki przykleić za pomocą białka na górną część bułeczek (będą uszami).
  15. Bułeczki posmarować dwukrotnie rozmąconym jajkiem.
  16. Wcisnąć w nie po 2 ziarna pieprzu, by pełniły rolę oczu.
  17. W ryjki wkłuć w dwa miejsca patyczek do szaszłyków, by zrobić nozdrza świnek.
  18. Odstawić bułeczki na kwadrans, by nieco wyrosły. Ja tego nie zrobiłam i niektóre bułki mi popękały 😕
  19. Piekarnik nagrzać do 230 stopni C. z parą (jeśli piekarnik nie ma funkcji pary, na kratce ustawić blaszaną miskę z wodą).
  20. Wyrośnięte bułeczki wstawić do piekarnika. Wyjąć miskę z wodą i od razu obniżyć temperaturę do 200 stopni C. Piec 22 minuty.




2 komentarze:

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.