sobota, 5 września 2020

Torcik Kilimandżaro z jabłkami (bez żelatyny)

Ciasto siostry Anastazji o nazwie Kilimandżaro od dawna chciałam upiec, ale zawsze miałam obawy, że jest przy nim dużo pracy i trzeba mu poświęcić sporo czasu. Ostatnio jednak nabrałam na nie takiej ochoty, że nareszcie się zmobilizowałam 😊 A ponieważ mam co świętować, przygotowałam je w formie tortu. Od pewnego czasu preferuję pieczenie ciast w mniejszych ilościach. Nie inaczej jest i w przypadku torciku Kilimandżaro. W ten sposób nie ma kłopotu, że ciasto się znudzi i jakiś kawałek się zestarzeje. Zapraszam na pyszne i efektowne ciasto z jabłkami 😋




Składniki (na tortownicę o średnicy 18 cm):
Ciasto
4 jajka
160 g cukru
łyżeczka cukru z wanilią
szczypta soli
90 g mąki tortowej
25 g kakao
łyżeczka proszku do pieczenia
2 łyżki oleju

Masa jabłkowa
600 g jabłek (wzięłam antonówki)
łyżeczka masła
pół łyżeczki cynamonu
2-3 łyżki cukru
łyżeczka agaru

Masa biała
150 g mielonego twarogu
250 g gęstego jogurtu (użyłam greckiego)
4 łyżki cukru pudru
2 cytryny lub limonki
2 łyżeczki agaru

Dodatki
łyżeczka masła
łyżka kaszy manny
cukier puder




  1. Jabłka obrać i pokroić w małe kawałki.
  2. Jabłka wrzucić do garnka, wlać do niego ok. 100 ml wody. Całość prażyć pod przykryciem, by jabłka się rozpadły.
  3. Gdy masa zacznie przypominać mus z kawałkami owoców, dodać cukier, cynamon i agar. Gdy masa zacznie "pyrkać", podgrzewać jeszcze ok. 3 minut, mieszając od czasu do czasu. 
  4. Zdjąć garnek z masą z palnika, dodać masło. Dokładnie wymieszać i odstawić, by masa ostygła.
  5. Dno tortownicy wyłożyć papierem do pieczenia, a brzegi posmarować masłem i obsypać kaszą manną.
  6. Piekarnik włączyć na 180 stopni C.
  7. W misce odważyć mąkę, kakao i proszek do pieczenia.
  8. Jajka wybić do dużej miski, dodać cukier, szczyptę soli i cukier z wanilią. Całość zmiksować na puszystą masę.
  9. Do masy jajecznej dodać olej. Zmiksować na niskich obrotach.
  10. Do masy przesiać suche składniki. Całość wymieszać łyżką lub rózgą.
  11. Przelać masę do formy i wstawić do nagrzanego piekarnika. Piec 50 minut lub do suchego patyczka.
  12. Upieczone ciasto wyjąć z formy na kratkę i pozostawić do ostygnięcia.
  13. Ser i jogurt zmiksować z cukrem pudrem.
  14. Wycisnąć sok z cytrusów i wlać go do małego garnka. Dodać agar. Całość pogotować ok. 3 minut, ciągle mieszając i jednocześnie rozbijając grudki agaru.
  15. Połowę masy cytrusowej dodać do jabłek, a drugą połowę do masy jogurtowej. Obie masy dokładnie wymieszać.
  16. Ciasto przeciąć na 3 warstwy, przy czym górna warstwa powinna być najcieńsza. Ja tego nie zrobiłam, więc potem było trudniej składać torcik.
  17. Na środku wewnętrznej warstwy ułożyć okrągłą miseczkę o ok. 3 cm mniejszej średnicy.
  18. Odciąć pierścień ciasta, obrysowując ciasto nożem wzdłuż brzegu miseczki.
  19. Na spodniej warstwie ciasta ułożyć pierścień.
  20. Do środka przełożyć masę jabłkową. Wyrównać powierzchnię.
  21. Na ciasto założyć obręcz tortownicy.
  22. Górną warstwę pokroić na 8 jednakowych wycinków.
  23. Część wycinków ułożyć wokół obręczy.
  24. Na masie jabłkowej ułożyć pozostały krążek ciasta. Przytrzymać nim ułożone wycinki ciasta.
  25. Wyłożyć masę jogurtową na środek tortu. Część masy podłożyć pod wycinki.
  26. Dookoła tortu ułożyć pozostałe wycinki ciasta. Równomiernie rozsmarować masę jogurtową, a następnie lekko docisnąć wszystkie wycinki ciasta, formując jednocześnie górną część tortu.
  27. Ja jeszcze na środek wyłożyłam trochę musu jabłkowego, ale nie jest to konieczne.
  28. Torcik wstawić do lodówki na kilka godzin.
  29. Wyjąć ciasto na kwadrans przed podaniem. Całość oprószyć cukrem pudrem.
 








8 komentarzy:

  1. fantastyczne, ja też spróbuję takie zrobić:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Polecam :)
      Nie jest takie trudne do zrobienia, jak się początkowo wydaje. I naprawdę wyśmienicie smakuje :)

      Usuń
  2. Tort wygląda bardzo apetycznie i super, że nie było potrzeby dodawania do niego żelatyny. Masa o odpowiedniej konsystencji powinna utrzymać się sama, szczególnie, że w przypadku tego tortu krem znajduje się w środku. Wygląda bardzo ładnie i na pewno świetnie smakuje!

    OdpowiedzUsuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.