sobota, 28 listopada 2020

Pomidorowy chleb na zakwasie z cheddarem i słonecznikiem

Dziś przepis na mój autorski chleb na zakwasie 😊 Powstał z potrzeby chwili, bo przygotowując się do warsztatów potrzebowałam czterech jednakowych butelek szklanych. Chcą nie chcąc byłam zmuszona kupić jakieś napoje i wybrałam sok pomidorowy, mimo że w piwnicy mam spory zapasik z lata. Część kupionego soku zatem zastąpiła wodę w czasie przygotowywania ciasta na domowy chleb. A potem przyszła kolej na dodatki, bo postanowiłam zrobić coś totalnie odlotowego🗼🚀 i wizualnie, i smakowo 😊😍😋 Myślałam o dodaniu ziół, ale nie przepadam za nimi w pieczywie (poza rozmarynem, lecz tego nie lubię łączyć z pomidorami). Przez kilka dni chleb zastępował mi typowe kanapki. Cały bochenek został zjedzony wyłącznie z masłem i warzywami.




Składniki:
100 g słonecznika
100 g wody
120 g mąki razowej 1850 (pszennej lub orkiszowej)
280 g mąki 650 (pszennej lub orkiszowej) + łyżeczka
100 g zakwasu (użyłam pszennego)
10 g soli
350 ml soku pomidorowego
100 g cheddara

  1. Na 2-3 godziny przed przygotowywaniem ciasta namoczyć ziarna słonecznika w wodzie.
  2. W misce wymieszać suche składniki z zakwasem i odsączonym słonecznikiem.
  3. Stopniowo dolewać sok pomidorowy i wyrabiać ciasto. Powinno mieć gęstą konsystencję i składniki dobrze się wymieszają. Może się okazać, że wilgotność powietrza i mąki oraz płynność soku spowodują, że do ciasta dolejemy mniej lub więcej niż 350 ml soku.
  4. Szczelnie przykryć ciasto ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na kilka godzin lub na noc.
  5. Cheddar pokroić na kawałki.
  6. Ciasto rozpłaszczyć. Na połowie rozłożyć 3/4 cheddara. Ser przykryć pustą połową ciasta. Na połowie złożonego ciasta rozłożyć połowę pozostałej części cheddara. Ser przykryć ciastem. Rozłożyć resztę cheddara i ponownie złożyć ciasto.
  7. Uformować ciasto w kulę, uważając przy tym, by ser nie pojawił się na powierzchni ciasta. Ułożyć na papierze do pieczenia złożeniem do dołu i lekko rozpłaszczyć. Wierzch posypać łyżeczką mąki.
  8. Ciasto przykryć ściereczką i odstawić na godzinę.
  9. W tym czasie nagrzać piekarnik do 220 stopni C z formą do pieczenia chleba w środku. Piekłam swój chleb w okrągłej formie ceramicznej.
  10. Chleb razem z papierem do pieczenia ostrożnie ułożyć w nagrzanej formie i piec 15 minut w 220 stopniach C., a następnie zmniejszyć temperaturę do 190 stopni C. i piec jeszcze 35 minut lub do suchego patyczka.
  11. Wyjąć chleb na kratkę i pozwolić mu ostygnąć. Będzie kusił zapachem i wyglądem, ale to ważne, by całkowicie ostygł i stopiony ser przylgnął do powstałych podczas pieczenia dziur.
  12. Przed krojeniem omieść chleb z mąki.






Domowa Piekarnia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.