poniedziałek, 1 sierpnia 2016

Mieszany chleb na miodzie i zakwasie z oliwkami

Ostatnio chleb z oliwkami piekłam ponad rok temu. Przy okazji ostatnich upałów przypomniał mi się ubiegłoroczny urlop, mijane wtedy gaje oliwne i śródziemnomorski klimat. W ten sposób powstał mi w głowie nowy pomysł na chleb na zakwasie w połączeniu ze smakiem polskiego miodu.





Składniki (na keksówkę o wymiarach (26 x 8 x 7) cm) :



240 g aktywnego zakwasu żytniego (kliknij tutaj, jeśli chcesz wykonać pierwszy zakwas)
50 g siemienia lnianego
70 g razowej mąki żytniej
130 g razowej mąki orkiszowej
250 g mąki pszennej
łyżeczka (8 g) soli
łyżka płynnego miodu
330 g + 20 g wody
18 czarnych oliwek

  1. Na pół godziny przed wyrabianiem ciasta na chleb namoczyć siemię lniane w 20 g wody. Wymieszać i odstawić do napęcznienia.
  2. W dużej misce wymieszać mąki, sól, miód i zakwas.
  3. Dolać ok. 200 g wody oraz napęczniałe siemię. Wymieszać, starając się rozdzielić zlepione ziarna.
  4. Dolać resztę wody i wyrobić ciasto drewnianą łyżką (ok. 6 minut) - składniki powinny się ze sobą wymieszać, a masa powinna mieć gęstą konsystencję, ale na tyle rzadką, by dawała się wyrabiać łyżką.
  5. Przykryć ciasto wilgotną gęstą ściereczką i odstawić do wyrośnięcia na kilka godzin (najlepiej na noc).
  6. Rano ciasto będzie wyraźnie wyrośnięte (patrz zdjęcia). Odłożyć ok. 220 g masy do pojemnika na następny wypiek. Pojemnik z ciastem przechować w lodówce.
  7. Do reszty ciasta dodać oliwki pokrojone każda na 3 krążki. Wmieszać oliwki w ciasto drewnianą łyżką.
  8. Przełożyć ciasto do keksówki wyłożonej papierem do pieczenia.
  9. Odstawić ciasto do ponownego wyrośnięcia na ok. dwie godziny. Wierzch ciasta można posypać mąką bezglutenową i przykryć wilgotną ściereczką lub ciasto w keksówce włożyć do plastikowej torby i szczelnie zawinąć.
  10. Formę z wyrośniętym ciastem wstawić do piekarnika. Ustawić termostat na 180 stopni i piec (program góra-dół) 1,5 godziny.
  11. Wyjąć chleb z formy, usunąć papier do pieczenia i odstawić do ostygnięcia. Po upieczeniu chleb powinien oddawać głuchy dźwięk, gdy postuka się go od spodu.





























-----
Podobne:

Chleb na zakwasie z suszonymi pomidorami
Tartine bread Ch. Robertsona
Chleb z oliwkami na zakwasie


Uczta pod gołym niebem 2016


6 komentarzy:

  1. Odpowiedzi
    1. :)
      Jest mi niezmiernie miło, że tym razem ja mogłam pochwalić się czymś swoim.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Wygląda bardzo apetycznie! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Upiekłam chleb z Twojego przepisu, był bardzo smaczny, jadłam go z masłem i powidłami śliwkowymi. Bardzo dziękuję :o)

    OdpowiedzUsuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.