środa, 19 czerwca 2019

Chłodnik litewski

W moim rodzinnym domu nigdy Mama nie robiła chłodników. Poznałam je w dorosłym życiu. W tym roku okazują się zbawieniem na codzienne upały. Mnie on bardzo smakuje. A kolor niesamowicie kusi. Postanowiłam więc wykorzystać młode buraczki, które mi się zbyt gęsto wysiały do przygotowania tego niezwykle kolorowego dania kuchni polskiej i litewskiej. Niewykorzystane liście można podać w naleśnikach.




Składniki (na 3 porcje):


pęczek młodych buraczków (botwinki)
wrzątek
pęczek koperku*
ogórek gruntowy
3 rzodkiewki
3 szczypiorki z dymki
maślanka (ok. 300 ml)
3 jajka ugotowane na twardo
kwiaty ogórecznika dla ozdoby

  1. Buraczki dobrze wypłukać. Odciąć liście.
  2. Buraczki i czerwone części ogonków liściowych pokroić drobno i wrzucić do garnka.
  3. Buraczki zalać wrzątkiem. Powinno go być tyle, by zakryć warzywa.
  4. Pogotować ok. 5 minut.
  5. Pokroić drobno: rzodkiewkę, ogórka, szczypiorek i koperek.
  6. Do dużej miski przelać zawartość garnka, dodać rzodkiewkę i ogórka.
  7. Do warzyw dodać maślankę. Wymieszać.
  8. Chłodnik przelać do talerzy. Posypać obficie szczypiorkiem i koperkiem. 
  9. Do zupy dodać jajko przekrojone wzdłuż na ćwiartki.
  10. Można udekorować kwiatami ogórecznika.

* koper ogrodowy jest środkiem wspomagającym w przypadku zaburzeń trawiennych, z występującym bólem brzucha; cała roślina zawiera prowitaminę A, witaminy: C, D, E, K, B1, B2, B6, B12, H, PP oraz związki mineralne takie jak: wapń, żelazo, fosfor





"Mam smaka na buraka" 2019Jadalne kwiaty w mojej kuchni






Jeśli masz ciekawy przepis z wykorzystaniem ziół i chcesz się nim podzielić, zapraszam do udziału w szóstej edycji mojej akcji kulinarnej "Danie pachnące ziołami". Szczegóły po kliknięciu w poniższy baner.

https://weekendywdomuiogrodzie.blogspot.com/2019/05/danie-pachnace-zioami-6-zaproszenie-do.html






2 komentarze:

  1. Pewnie jestem nieliczną osobą, która nie lubi chłodników. ;-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rozumiem, bo też kiedyś nie lubiłam i nie wyobrażałam sobie zupy, która nie jest przynajmniej ciepła. Tegoroczne upały zmieniły moje podejście do chłodników ;)

      Usuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.