sobota, 12 maja 2018

Ciecierzyca ze szparagami i "Perfekcyjne"

Sezon na szparagi trwa w najlepsze. Najczęściej gotuję je na parze i podaję z masłem lub smażę w pakiecikach z wędliną. Zawsze jednak zostają stwardniałe końcówki. Można z nich zrobić zupę, ale można też wykorzystać w inny sposób. Dziś kolejna propozycja w połączeniu z ciecierzycą i suszonymi grzybami.




Składniki:

180 ml ciecierzycy
6 suszonych grzybów (u mnie podgrzybki i prawdziwki)
końcówki szparagów (z całego pęczka)
mała marchewka
pietruszka
kawałek selera
czubata łyżeczka cząbru
2 liście laurowe
4 ziarna ziela angielskiego
płaska łyżeczka ostrej papryki
sól
pieprz
oscypek lub inny ser wędzony


  1. Ciecierzycę opłukać, zalać wodą i odstawić na kilka godzin.
  2. Odlać wodę i zagotować ciecierzycę w nowej. 
  3. Przygotować dzbanek wrzątku.
  4. Odlać wodę z zagotowanej ciecierzycy i wymienić ją jeszcze 2 razy po gotowaniu. Za każdym razem zalewać ciecierzycę wrzątkiem, by stała się szybciej miękka.
  5. W innym garnku w dwóch szklankach wody zagotować obrane (szparagi też obrać) i pokrojone na kawałki warzywa z suszonymi grzybami.
  6. Do warzyw dodać ziele angielskie i liście laurowe.
  7. Gdy warzywa i ciecierzyca zmiękną, umieścić je w jednym garnku. Dodać cząber, doprawić do smaku papryką, solą i pieprzem.
  8. Podawać gorący gulasz z kawałkami sera wędzonego.


W przygotowaniu tego rodzaju gulaszu z ciecierzycy sugeruję użycie cząbru - ziela regulującego proces trawienia. Ma działanie rozkurczowe i łagodzi dolegliwości takie jak: wzdęcia, odbijanie, biegunki itp. Pobudza też apetyt.
Ziele angielskie z kolei łagodzi objawy zgagi i wspomaga produkcję soków żołądkowych.


Jeśli masz ciekawy przepis na danie, w którym wykorzystuje się zioła, wesprzyj mnie w propagowaniu wiedzy o nich i dołącz przepis do piątej edycji mojej akcji kulinarnej "Danie pachnące ziołami". Szczegóły po kliknięciu na baner.

https://weekendywdomuiogrodzie.blogspot.com/2018/05/danie-pachnace-zioami-5-zaproszenie-do.html
Zapraszam 😊


Niedawno dość głośna była seria Pretty Little Liars Sary Shepard. Nie czytałam żadnej z części. Postanowiłam jednak sięgnąć po "Perfekcyjne".

Ava, Mackenzie, Caitlin, Julie i Parker to nastolatki w ostatniej klasie szkoły średniej. Każda z nich ma swoje zmartwienia związane z rodziną czy wyborem studiów.Ale mają też problemy w grupie rówieśniczej za sprawą Nolana Hotchkissa, chłopaka mającego wysoką pozycję społeczną wśród kolegów, bo nie boi się niczego i nikogo. Słynie ze skrajnej złośliwości i czerpie z tego dziką przyjemność. Do tego ma wyczucie czasu i miejsca, przez co widuje innych w różnych niewygodnych sytuacjach, nagrywa ich, a potem szantażuje.
Dziewczyny mają dość Nolana i snują plan utarcia mu nosa, który przeradza się w plan morderstwa doskonałego. Gdy zdają sobie sprawę z tego, że za daleko się posunęły, postanawiają jedynie go ośmieszyć. Okazją do tego staje się impreza organizowana przez Nolana. Dziewczyny realizują swój plan, a wkrótce okazuje się, że Nolan został zamordowany. Cień podejrzeń pada na piątkę nastolatków.

Książka jest z gatunku literatury młodzieżowej. Początkowo ciężko mi się ją czytało. Gdy akcja nieco bardziej się rozwinęła i potrafiłam rozróżnić dziewczyny, czytało się znacznie lepiej. Dlatego zakończeniem jestem zawiedziona. Nie wiem też, czy sięgnę po kolejny tom.

Sama fabuła nie była dla mnie tak istotna jak emocje towarzyszące mi podczas poznawania historii każdej z dziewczyn.
Po lekturze jestem przerażona nienawiścią i agresją wśród nastolatków. To niesamowite, jak łatwo odnajdują czuły i słaby punkt kolegi czy koleżanki, a potem uderzają w niego z całą mocą. Przyznaję, że opisy niektórych sytuacji mroziły we mnie krew i przypominały historię przedstawioną w polskim dramacie "Sala samobójców". Bohaterki książki nie rozmawiają z reguły ze swoim rodzicami (zwykle nie chcą, bo rodzice zajęci są swoimi sprawami albo nie obdarzają dzieci czułością, miłością czy zrozumieniem, a wręcz przeciwnie). Mogą liczyć jedynie na przyjaciół. Okazuje się jednak, że i tu los jest przewrotny, bo ci, którzy mienili siebie przyjaciółmi są tak naprawdę zajadłymi wrogami lub ludźmi chorymi z zawiści.
Przeraziło mnie też zachowanie nauczycieli w stosunku do swoich uczniów. Nie mieści mi się w głowie, że dorosły człowiek jest w stanie upaść tak nisko.

38/2018 (336 str.)


http://www.kraina-ksiazka-zwana.pl/2018/01/podsumowanie-wyzwania-czytelniczego.html
u Darii
zatytułuj
wiosna/różowy



jedno słowo

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.