sobota, 12 grudnia 2020

Podcos

Przeglądając drugą książkę Pawła Ochmana pt. "Roślinna kuchnia regionalna" natknęłam się  na przepis na danie z Lubelszczyzny o nazwie podcos. Zwrócił moją uwagę dodatkiem pęczaku oraz kozieradki, która jest moją ulubioną przyprawą i dlatego niemal codziennie pachnie nią moja kuchnia. Postanowiłam poszukać nieco więcej informacji o tym daniu i znalazłam je na liście produktów tradycyjnych w kategorii "Gotowe dania i potrawy w woj. lubelskim". Potrawa została wpisana na tę listę 14 kwietnia 2016 r. Jej głównymi składnikami są: kasza jęczmienna/pęczak, zewnętrzne liście kapusty, kości wieprzowe, szczypiorek i koper. Przepis powstał w powiecie radzyńskim, a konkretnie w Woli Osowińskiej położonej na skraju Pradoliny Wieprza i Wysoczyzny Łukowskiej. Jest przekazywany z pokolenia na pokolenie i cieszy się dużą popularnością ze względu na łatwość i szybkość wykonania, niewielkie koszty, cudowny zapach, delikatny słodko-kwaśny smak oraz wartości odżywcze. Z gotowania na kościach zrezygnowałam, zmieniłam też sposób gotowania kapusty w porównaniu z tym, jaki figuruje na stronie Ministerstwa Rolnictwa i sposobem zapisanym w książce. W jej doprawieniu poszłam torem Pawła, ale dodałam też coś od siebie.






Składniki (wychodzi z tego ok. 3 l potrawy):
150 ml pęczaku
główka kapusty, a tak naprawdę jej zewnętrzne liście, co zaskutkowało wykorzystaniem połowy kapusty
wrzątek
cebula
2 łyżki śmietany
łyżka mąki
2 łyżki świeżego lubczyku z doniczki (jeśli macie taki z ogródka, to wystarczy łyżka)
pęczek koperku
pęczek szczypiorku
pół łyżeczki pieprzu ziołowego
pół łyżeczki mielonej kozieradki
2 łyżki suszonego czosnku niedźwiedziego
2 łyżki suszonych liści kozieradki
olej do smażenia
sól
czarny pieprz

  1. Pęczak dobrze wypłukać w kilku wodach, przecierając kaszę między palcami. Następnie przepłukać na sicie pod bieżącą wodą.
  2. Pęczak ugotować w dużym garnku z 450 ml wody. Gdy płyn zniknie, przykryć pęczak i odstawić, by stał się bardzo miękki, niemal papkowaty.
  3. Liście kapusty poszatkować. Zalać wodą i zagotować. Odcedzić i zalać wrzątkiem (powinno być go tyle, by kapusta była w nim całkowicie zanurzona. Gotować bez przykrycia do miękkości.
  4. Na patelni rozgrzać dwie łyżki oleju i zeszklić na nim cebulę pokrojoną w kostkę. Dodać do pęczaku.
  5. Ugotowaną kapustę odcedzić, zachowując płyn z gotowania.
  6. Kapustę dodać do pęczaku.
  7. Śmietanę wymieszać z mąką, zahartować płynem z gotowania kapusty i dodać do gara z kapustą i pęczakiem.
  8. Do gara dodać też ok. pół litra płynu z gotowania kapusty, suszone zioła, kozieradkę i sól do smaku.
  9. Całość doprowadzić do wrzenia, mieszając od czasu do czasu.
  10. Koperek, lubczyk i szczypiorek poszatkować. Dodać do podcosu. Wymieszać i zdjąć z palnika.
  11. Całość doprawić do smaku solą i czarnym pieprzem.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.