poniedziałek, 20 listopada 2017

Orkiszowo-pszenny chleb dekoracyjny w listopadowej piekarni

Trudno było z czasem, ale udało mi się i tym razem dołączyć do wspólnego wypikania w piekarni Amber 😊 I bardzo się cieszę, bo dzięki przepisowi zaproponowanemu przez Danę z Leśnego Zakątka cieszyłam się długą bułą w formie ryby (na pewno na Wigilię upiekę ponownie!) i pięknym chlebem przypominającym liść. Myślałam, że pracy będzie bardzo dużo, a tu niespodzianka - oba bochenki uformowałam szybciutko i bez problemów. Efekt jest nie tylko smaczny, ale i piękny. Dzięki temu w mojej kuchni powstały kolejne formy niecodziennie wyglądających wypieków. Inne kształty można zobaczyć tutaj (klik!).





Składniki (na 2 bochenki):



Zaczyn
2 łyżki zakwasu żytniego lub z mąki orkiszowej ciemnej,
200 g mąki orkiszowej ciemnej,
350 g wody.
Wieczorem, dzień przed pieczeniem chleba, mieszamy składniki w misce i pozostawiamy do fermentacji na 14 godzin.

Ciasto właściwe
cały zaczyn
650 g mąki orkiszowej jasnej (użyłam 300 g mąki pszennej graham i 350 g mąki orkiszowej)
185 g wody (użyłam 160 g)
2 łyżeczki suchych drożdży (zrezygnowałam)
18 g soli himalajskiej (użyłam zwykłej soli kuchennej).

  1. Składniki ciasta łączymy i wyrabiamy około 5 – 8 minut.
  2. Ciasto pozostawiamy do ponownej fermentacji na 2,5 - 3 godziny. W tym czasie 2 razy w równych odstępach czasowych składamy ciasto na blacie posypanym mąką. Formujemy ciasto w 2 owalne bochenki.
  3. Na jednym z bochenków zaznaczyć palcami 2 wgłębienia dzielące bochenek na 3 równe części. 
  4. Jedną z części rozwałkować (nie odrywać jej od reszty ciasta!), jak pokazuje zdjęcie obok.
  5. Posmarować brzegi rozwałkowanego kawałka wodą. Nałożyć go na resztę bochenka.
  6. Na wierzchu ostrym nożem wykonać rysunek przypominający unerwienie liścia.
  7. Drugi bochenek uformować podłużnie jak bułkę wrocławską. Jeden z końców naciąć na pół i lekko odchylić obie części od siebie, by przypominały tylną płetwę ryby. Chleb ponacinać ostrym nożem po obu bokach jak na zdjęciu.
  8. Uformowane bochenki posypujemy mąką i pozostawiamy do wyrośnięcia na blasze z piekarnika wyłożonym papierem do pieczenia na około 1,5 – 2 godzin. Bochenki przykryłam wilgotną ściereczką.
  9. Pieczemy w naparowanym piekarniku 15 minut w 240 stopni C., następnie dopiekamy około 30 minut w temperaturze 200 stopni C. już bez pary.
Zaraz po upieczeniu oba bochenki posmarowałam obficie wodą, by skórka była błyszcząca.




    Ozdobne chleby wypiekali również autorzy blogów:

    Amartkolor
    Apetyt na Smaka
    Gotuj zdrowo! Guten Appetit!
    Grahamka, weka i kajzerka…
    Konwalie w kuchni
    Kuchnia Gucia
    Kuchennymi drzwiami
    Leśny zakątek Dany
    nie-ład mAlutki
    Nie tylko na słodko
    Ogrody Babilonu
    Pieguskowa kuchnia
    Smak mojego domu
    Weekendy w domu i ogrodzie
    W poszukiwaniu slowlife
    Zacisze kuchenne
     

    9 komentarzy:

    1. śliczne bochenki! dziękuję za wspólne wypiekanie:)

      OdpowiedzUsuń
    2. Wspaniałe kształty!
      Dziękuję za listopadowy czas w Piekarni.

      OdpowiedzUsuń
    3. Wspaniałe bochenki!
      Dziękuję za listopadowy czas!

      OdpowiedzUsuń
    4. Pięknie się prezentują. Dziękuję za wspólne pieczenie.

      OdpowiedzUsuń
    5. Piękne chleby, dziękuję za wspólne pieczenie:)

      OdpowiedzUsuń
    6. Chlebowa ryba na Wigilię!
      Podkradam pomysł. :)
      Dziękuję za wspólne pieczenie!

      OdpowiedzUsuń
    7. Śliczne ozdobne chleby, zwłaszcza ten dłuższy bagietkowy. Gratuluję i do kolejnego wspólnego pieczenia.

      OdpowiedzUsuń
    8. I jesiennie i świątecznie:) Super chlebki! Do następnego!

      OdpowiedzUsuń
    9. Piękne bochenki:-) Dzięki za wspólną akcję:-)

      OdpowiedzUsuń

    Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
    Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
    Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.