czwartek, 14 stycznia 2016

Odwrócone ciasto z pomarańczami

Ciasto zachwyciło mnie od momentu, gdy zobaczyłam jego zdjęcie na blogu Kalejdoskop Renaty. Pięknie się prezentuje i smakuje obłędnie :) Przymierzałam się do niego od dłuższego czasu, ale ciągle coś mi wypadało. A że teraz mam trochę więcej "wolnego" czasu, zrobiłam. I - wierzcie mi - było warto! :) Polecam!!!







Składniki (użyłam tortownicy o średnicy 26 cm):
Podstawa i brzegi
6 pomarańczy (może się okazać, że będziecie potrzebować więcej, bo zależy to od ich wielkości po obraniu)
100 g cukru
2 łyżki wody
łyżeczka soku z cytryny

Ciasto
150 g masła
5 jaj o temperaturze pokojowej
100 g cukru (zmniejszyłam ilość w porównaniu z oryginalnym przepisem)
150 gramów mąki (u mnie tortowa)
12 g proszku do pieczenia
szczypta soli


Syrop
sok z dwóch pomarańczy (ok. 120 g)
70 g cukru
pół łyżki rumu


  1. Sok z pomarańczy przelać przez gęste sito.
  2. Sok wlać do rondelka, dodać cukier i doprowadzić do wrzenia.Gotować kilka minut na małym ogniu.
  3. Zestawić z palnika i dodać rum. Odstawić do ostudzenia.
  4. Pomarańcze sparzyć gorącą wodą i skroić z nich skórę (jak na zdjęciu).
  5. Pokroić pomarańcze w plastry o grubości ok. 0,5 cm.
  6. Plastry ułożyć na dnie tortownicy oraz na jej ściankach. Aby ciasto ładnie się prezentowało, warto na ściankach układać plastry o tej samej średnicy.
  7. Plastry wyjąć z tortownicy na talerzyk.
  8. Rozpuścić masło w rondelku.
  9. Na dno tortownicy wsypać 100 g cukru, sok z cytryny i 2 łyżki wody.
  10. Ustawić tortownicę na palniku i doprowadzić składniki do karmelu (bez mieszania).
  11. Gdy karmel zacznie się tworzyć, obracać tortownicę, by karmel pokrył równomiernie całe dno i ścianki na wysokość plastrów pomarańczy.
  12. Rozłożyć znów plastry pomarańczy na dnie i bokach formy. Odstawić.
  13. Rozgrzać piekarnik do 170 stopni C.
  14. Oddzielić żółtka od białek.
  15. Do białek dodać sól i cukier. Ubić  na sztywną pianę.
  16. Stopniowo dodawać żółtka, cały czas miksując na wysokich obrotach. Ubijać kilka minut (masa musi bardzo puszysta).
  17. Zmniejszyć obroty miksera i dolewać cienkim strumykiem masło.
  18. Do masy dodać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia. Delikatnie mieszamy maskę łyżką lub łopatką. W oryginalnym przepisie Renata poleca ich przesianie. Ja tego nie zrobiłam (przekracza to moje obecne możliwości) i dlatego dodałam mąkę tortową. Masa jest wciąż bardzo puszysta.
  19. Delikatnie przełożyć masę do tortownicy, uważając, by boczne plastry pomarańczy nie upadły.
  20. Wygładzić masę łopatką.
  21. Na półce piekarnika ułożyć papier do pieczenia, a na nim ustawić tortownicę. To zabezpieczy nasz piekarnik przed pobrudzeniem wyciekającym podczas pieczenia karmelem.
  22. Piekłam 40 minut. U Renaty z termoobiegiem 35 minut.
  23. Wyjąć ciasto z piekarnika, przykryć dużym talerzem i odwrócić. Uważajcie na wyciekający karmel!
  24. Polać ciasto syropem.
Ciasto swoją teksturą przypomina biszkopt. Pachnie i smakuje maślanie. Dzięki polaniu syropem, jest wilgotne w środku.






Szczerze polecam jego upieczenie. Będziecie zachwyceni efektem i zapachem, jaki rozniesie się po mieszkaniu :)

-----
Podobne:

Wegańskie ciasto ze śliwkami
Rolada biszkoptowa
Sernik z brzoskwiniami



Pomarańcze - wszyscy tańczą i ja tańczę II




Składniki na formę o średnicy 22 cm:
  • 150g cukru
  • 150g mąki
  • 150g masła
  • 5 jaj
  • 12 g proszku do pieczenia
  • 6 - 8 pomarańczy(zależy jakiej wielkości są pomarańcze)
  • 100g cukru
  • odrobina soku z cytryny
  • 2 łyżki wody
Na syrop:
  • sok z 2 pomarańczy (około 110g)
  • tyle samo cukru co soku
  • 2 łyżeczki rumu
- See more at: http://kalejdoskoprenaty.blogspot.it/2014/03/torta-di-arance-rovesciata.html#sthash.pl4NWUHu.dpuf
Składniki na formę o średnicy 22 cm:
  • 150g cukru
  • 150g mąki
  • 150g masła
  • 5 jaj
  • 12 g proszku do pieczenia
  • 6 - 8 pomarańczy(zależy jakiej wielkości są pomarańcze)
  • 100g cukru
  • odrobina soku z cytryny
  • 2 łyżki wody
Na syrop:
  • sok z 2 pomarańczy (około 110g)
  • tyle samo cukru co soku
  • 2 łyżeczki rumu
- See more at: http://kalejdoskoprenaty.blogspot.it/2014/03/torta-di-arance-rovesciata.html#sthash.pl4NWUHu.dpuf

7 komentarzy:

  1. I znowu kusisz :) a miałam ograniczyć pieczenie ciast... ale te zapachy, ten smak, jak tu nie spróbować?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest przepyszne :) Naprawdę polecam. Dziś skutecznie pomaga na smuteczki.
      A pieczenie ciast ograniczysz w poście i też będzie dobrze. W końcu mamy karnawał :)

      Usuń
  2. o proszę,jak fajnie wygląda ! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Tarta rewelacyjna. Dzięki za przepis. Będę do Ciebie i Renaty często zaglądać :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję :) Mnie będzie bardzo miło, myślę, że Renacie również :)

      Usuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.