niedziela, 28 sierpnia 2016

Sałatka grecka

Do tej pory umieściłam prawie 500 przepisów na różne dania, a okazuje się, że wciąż nie ma tutaj wielu klasyków, które w mojej kuchni wykonuję najczęściej. Jednym z nich jest sałatka grecka - połączenie pomidorów, ogórków, papryki (zwykle zielonej), oliwek, oliwy, oregano i sera feta. Nie ma w niej sałaty (!), którą serwują nam różne restauracje chyba jako tani wypełniacz talerza. Ogórki i pomidory w tej sałatce są grubo krojone. Z fetą bywa różnie - można dostać talerz z jednym sporym kawałkiem lub serem pokrojonym w grubą lub drobną kostkę (tłumaczy się to różnymi upodobaniami smakowymi, bo nie każdemu słony smak fety przypada do gustu; jeśli otrzyma fetę w grubych kawałkach, łatwiej jest ją odłożyć).




Składniki (na 2 porcje):


1-2 ogórki
5 pomidorów (u mnie mieszanka odmian czerwonych i czarnych, zwanych również czekoladowymi)
papryka (u mnie pomarańczowa dla koloru)
czerwona cebula (pomijam, gdy robię tę sałatkę do pracy)
dwie garści oliwek (użyłam zielonych i czarnych, choć zwykle w Grecji używa się ciemnych)
ok. 100 g sera feta
3 łyżki oliwy
łyżeczka suszonego oregano (oczywiście najlepiej, jeśli będzie to odmiana grecka ze znacznie mniejszymi liśćmi niż oregano włoskie)
ewentualnie: sól (jeśli pokroicie fetę drobniej, sól jest zbyteczna), świeża papryczka chili

  1. Ogórki i pomidory pokroić na spore kawałki (ja te warzywa obieram ze skórek, ale to zabieg zbyteczny).
  2. Cebulę obrać i pokroić w piórka. Rozsypać na pomidorach i ogórkach.
  3. Z papryki usunąć gniazda nasienne i pokroić ją w paski lub kostkę. Rozłożyć na warzywach.
  4. Całość posypać oliwkami (w całości) oraz fetą pokrojoną według uznania.
  5. Sałatę polać oliwą i posypać suszonym oregano.


Zdrowe Lunch BoxyPora na pomidora!Warzywa psiankowate 2016



Warzywa psiankowate 2016Uczta pod gołym niebem 2016



-----
Podobne:

Sałatka caprese
Pomidory faszerowane ryżem
Spaghetti puttanesca

11 komentarzy:

  1. To jedna z moich ulubionych sałatek...:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Doskonale rozumiem - u mnie latem po kilka razy w tygodniu :)

      Usuń
  2. To specyficzna sałatka... rzadko robię, bo nie wszyscy lubią fetę i oliwki a ja nie przepadam za surową papryką, zielona to już w ogóle odpada. Ale fakt, w lokalach grecka często jest z sałatą.
    A propos, że masz tak wiele przepisów ale jeszcze nie wszystkie to ostatnio czegoś u Ciebie szukałam i nie było, ale nie pamiętam teraz co to było, bo miałam całą serię poszukiwawczą...
    Do kompletu teraz właśnie powinnaś mieć książkę z Grecją :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Daj znać, gdy sobie przypomnisz, czego tu jeszcze nie ma.
      Przejrzałam biblioteczkę - nie mam nic greckiego. Po recenzji u Ciebie, wiem, co mogę sobie sprawić :)

      Usuń
    2. Pewnie, że dam jak znów będę szukać i nie znajdę albo przypomnę sobie czego szukałam :)
      Czyżby Grecką mozaikę? :)

      Usuń
    3. Tak, "Grecką mozaikę" :)

      Usuń
  3. Sałatka grecka to idealne rozwiązanie dla osób, które chcą zjeść coś lżejszego. My zawsze dodajemy świeżą paprykę i własnoręcznie robiony sos vinegrette :)

    Pozdrawiam
    Zapraszam do mnie: http://karolinakuchmaci.blogspot.com/
    PS:Obserwuję i liczę na rewanż

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świeża papryka jest typowym składnikiem greckiej sałaty. Grecy zazwyczaj dodają zieloną, u mnie jak widzisz w składnikach jest pomarańczowa.
      Z vinegratów zrezygnowałam głównie ze względu na ich majonezowatą konsystencję. Wolę sałaty polewać oliwą i ewentualnie sokiem z cytryny lub octem jabłkowym.

      Usuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.