piątek, 13 lutego 2015

Oponki drożdżowo-serowe

Wiem, wiem - tłusty czwartek był wczoraj. Ale wracając do domu po 18-stej trudno piec oponki w nocy, bo to by oznaczało, że część z nich znalazłaby się w żołądku o nieodpowiedniej porze dnia ;) Dlatego u mnie tłusty czwartek świętowany jest dziś, w piątek trzynastego.




Składniki:


280 g mąki pszennej (+ mąka do podsypania podczas wałkowania)
20 g mąki kasztanowej (dodałam, bo miałam, ale można użyć normalnej i dodać więcej cukru)
łyżeczka suchych drożdży
2 żółtka
200 g serka (wzięłam po połowie serka śmietankowego i twarogu półtłustego; ten ostatni lepiej jest zmielić; ja tego nie zrobiłam i w cieście widoczne były grudki sera)
100 ml ciepłego mleka
2-3 łyżeczki cukru
kieliszek spirytusu lub nalewki (u mnie laski wanilii zalane spirytusem)
ok. pół litra oleju rzepakowego do smażenia



  1. Wymieszać mąki z drożdżami i mlekiem.
  2. Dodać resztę składników i wyrobić ciasto - nie powinno się lepić do rąk. 
  3. Przykryć ciasto wilgotną ściereczką i odstawić do wyrośnięcia (ok. godziny).
  4. Posypać stolnicę mąką i wałkować ciasto na grubość ok. 0,5 cm. 
  5. Wykrawać krążki szklanką, a z ich środków wycinać mniejsze krążki np. kieliszkiem do wódki. 
  6. Odkładać obwarzanki do ponownego wyrośnięcia. A z resztek ponownie zagnieść ciasto na dysk, wałkować i wycinać oponki. Ja w pewnym momencie straciłam cierpliwość i odkładałam do wyrośnięcia również te środkowe kółka na małe pączusie.
  7. Po ok. pół godzinie odwrócić oponki i poczekać jeszcze pół godziny na smażenie.
  8. Wyrośnięte oponki smażyć na rozgrzanym oleju po obu stronach 2 razy. 
  9. Wykładać na ręcznik papierowy dla odsączenia tłuszczu.
  10. Jeszcze ciepłe oprószyć cukrem pudrem.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.