piątek, 16 października 2015

Rydze na surówce z fenkułu

W tym roku pierwszy raz w życiu zbierałam rydze samodzielnie. Dawniej je omijałam i taktowałam jak niejadalne psiaki, bo - pamiętając słowa piosenki w wykonaniu Heleny Majdaniec - myślałam, że naprawdę są rude. A one puszczają rude mleczko, gdy się je zrani :) W tym roku natrafiliśmy na spore poletko rydzów, które prawdopodobnie inni zbieracze ominęli tak, jak ja dotychczas. Obłowiłam się nimi, jak nigdy. I pierwszy raz doceniłam też ich smak!





Składniki:
Surówka
fenkuł
radicchio
2 łyżki nasion słonecznika
2 łyżki dobrej oliwy
odrobina octu jabłkowego

rydze (duże kapelusze)
masło
olej
gruba sól



  1. Fenkuł przekroić na pół i wyciąć głąb.
  2. Resztę pokroić na talarki.
  3. Radicchio pokroić na paski i dorzucić do fenkułu. Wymieszać.
  4. Słonecznik uprażyć na suchej patelni. Dorzucić do warzyw.
  5. Na patelni rozgrzać olej i dorzucić masło (ilość według uznania).
  6. Ułożyć rydze na patelni blaszkami do dołu. Zrumienić.
  7. Przewrócić rydze i smażyć do zrumienienia.
  8. Ja obsmażam je jeszcze raz po każdej ze stron, a następnie posypuję solą część z blaszkami.
  9. Surówkę polać oliwą i octem jabłkowym.
  10. Na surówce ułożyć kapelusze rydzów.

Podawać, gdy rydze są gorące.


Jesień pełna warzyw
Grzyby i warzywa jesienne. 2015Wegetariański obiad VNa grzyby 2015



Od tego grzybobrania, o którym pisałam na początku tego wpisu, chyba nigdy więcej nie ominę rydzów obojętnie w lesie :)
W naszej okolicy rosną rydze różowo-pomarańczowe...


i zielono-pomarańczowe.

Jedne i drugie charakteryzuje rude mleczko pojawiające się po zranieniu lub przekrojeniu rydza. A także pusty w środku ogonek dorosłego okazu. Na kapeluszach natomiast widać koncentryczne nieregularne kręgi.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.