niedziela, 22 marca 2015

Chleb mieszany z sorgo i amarantusem na zakwasie

Wczoraj zakupiłam zupełną nowość w mojej kuchni i od razu postanowiłam ją wykorzystać. Mowa o sorgo, które - według informacji podanej na opakowaniu - jest bogatym (13%) źródłem białka oraz zawiera mikroelementy: wapń i żelazo. Próbowałam je zmielić na sucho, ale mój blender nie dał rady :( Młynka do kawy nie chciało mi się myć ;) Zanim przystąpiłam do wyrabiania ciasta na chleb, namoczyłam (ok. 3 godzin) ziarna w ok. 150 ml przefiltrowanej wody.


 

Składniki na keksówkę o wymiarach (26 x 8 x 7) cm:


120 g sorgo
80 g amarantusa
zakwas z ostatniego wypieku  (kliknij tutaj, jeśli chcesz wykonać pierwszy zakwas)  

150 g mąki żytniej razowej
250 g mąki pszennej z pełnego przemiału
łyżeczka soli
łyżeczka miodu
ok. 250 ml wody


Wieczorem
Ziarna moczyć ok. 3 godzin w dużym garnku pod przykryciem (ok. 2/3 szklanki wody).
Do garnka dodać resztę składników. Stopniowo dolewać wodę do uzyskania konsystencji, którą daje się wyrabiać drewnianą łyżką. Mieszać ok. 6 minut, aż powstaną pęcherze powietrza.
Masę przykryć wilgotną ściereczką i odstawić na noc do wyrośnięcia.

 










Rano następnego dnia
Odłożyć do zamykanego pojemnika garść ciasta na zaczyn następnego wypieku.
Resztę masy przełożyć do foremki. Przykryć folią lub wilgotną ściereczką i odstawić na ok. 2 godziny do wyrośnięcia.















Piec w nagrzanym piekarniku w temp. 180 stopni C. przez ok. 1,5 godziny do "suchego patyczka". Odstawić do całkowitego wystygnięcia.





Uwaga:

  • Im dłużej będziemy czekać na drugie wyrośnięcie chleba, tym będzie bardziej kwaśny. Z mojego kilkuletniego doświadczenia wynika, że najlepiej, gdy ciasto wyrasta do trzech godzin.
  • Długie drugie wyrastanie ciasta powoduje też kwaśnienie tego ciasta z czasem, co zauważymy, jeśli chleb będziemy jeść przez kilka dni.
Przepis do marcowej listy akcji "Na zakwasie i na drożdżach" moderowanej przez Akacjowy blog.



Pieczywo pełnoziarniste 2015 Domowa piekarenka 2015



4 komentarze:

  1. Jestem pod wrażeniem Twoich eksperymentów z pieczywem. Piekę chleb od kilku lat, ale ograniczam się do kilku dodatków, być może na święta odważę się na coś więcej ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Serdecznie polecam :) Domowy chleb jest tak uniwersalny, że można dodać niemal wszystko. Na razie nie będę tylko dodawać czosnku ani cebuli, bo pieczywa używam na kanapki do pracy, a tam chyba źle bym się czuła z cebulowym posmakiem w ustach ;) Może w czasie urlopu...

      Usuń
  2. Kolejne ciekawe pieczywo :) Dziękujemy za dodanie go do marcowej listy, pozdrawiamy serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawe informacje ją też u siebie sprawdziłam że dłuższe wzrastanie powoduje że chleb robi się kwaśny.

    OdpowiedzUsuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz 1+ na G+ :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...