niedziela, 10 maja 2015

Sadzenie papryk

W tunelach (nawet nieogrzewanych) można już sadzić papryki. Na wysadzanie do gruntu trzeba poczekać aż miną Ogrodnicy i zimna Zośka. Wcześniej trzeba je zahartować (a teraz mamy do tego idealny moment), by po 15 maja wsadzić w docelowym miejscu. Podobnie rzecz się ma z innymi psiankowatymi (pomidory, rodzynek brazylijski, pepino itp.



Początek kwitnienia papryki odmiany Roberta
Po pierwsze: kupując nasiona, zwracajmy uwagę na informację producenta, gdzie mogą być uprawiane wybrane przez nas odmiany papryk (w gruncie, pod osłonami).



Papryki wysiewamy pod koniec lutego lub na początku marca. Odmiany późne muszą być wysiane w lutym.
Moje papryki były wysiewane 21 lutego po kilkanaście nasion do dziurkowanego szerokiego pojemnika po małym jogurcie/serku. Nasiona przykrywamy ziemią (warstwa grubości do 1 cm). Po 4-5 dniach papryki są już nad ziemią.


Pierwsze pikowanie przeprowadzamy po 2-3 tygodniach, gdy rośliny mają parę liści (nie mylić z liścieniami). Wsadzamy do doniczek (u mnie wąskie opakowania po małych jogurtach, śmietanach itp.) i podlewamy systematycznie. Jeśli papryki będą przesuszone, będą im odpadać liście (w fazie dojrzewania również kwiaty i zawiązki owoców).
Przepikowane sadzonki trzymamy na południowym lub zachodnim parapecie. Papryki lubią słoneczne miejsca.

Na początku maja możemy wsadzać papryki w tunelu. Na sadzenie w gruncie czekamy aż minie czas zimnych ogrodników i Zośka, czyli po 15 maja.














Papryki sadzimy w odległości ok. 40-50 cm od siebie. W przypadku odmiany jalapeno czy habanero nawet 60 cm, bo to odmiany mocno rozkrzewiające się.
Odrywamy z sadzonki liścienie i pierwsze 2-3 liście. W ziemi robimy głęboki dołek, wsadzamy wyjętą z doniczki sadzonkę i przykrywamy ziemią ok. centymetr poniżej pierwszego liścia. Przyklepujemy i podlewamy.



Co ok. 2 tygodnie sprawdzamy, czy papryki nie mają nadmiaru odrostów. Usuwamy wszystkie wychodzące z ziemi. Usuwamy nożyczkami część pędów bocznych. Odrywamy też wszystkie liście, które rosną poniżej pierwszych owoców. Systematycznie prześwietlamy rośliny, szczególnie pod tunelami oraz odmiany późno dojrzewające (np. jalapeno), by owoce równomiernie dojrzewały. Pamiętajmy: dużo liści i pędów - dużo małych i skórzastych owoców.
Więcej liści i bocznych pędów usuwamy też w latach mało słonecznych, deszczowych.

Podlewamy systematycznie, ale nie przelewamy! Papryki nie znoszą przesuszenia. Ograniczamy podlewanie, gdy owoce zaczną dojrzewać.


 W tunelu rośnie mi 45 papryk 5 odmian. Część sadzonek zostawiłam do posadzenia w gruncie.


--------
Podobne:
sadzenie pomidorów                        pikowanie pomidorów                 uprawa melonów  

 

2 komentarze:

  1. ja już dawno wysadziłam paprykę,,,w sumie nie miałam wyjścia,dziecko wysiało mi nasionka do kwiatków :p i już się ledwo,to wszystko mieściło razem,no zobaczymy co z tego będzie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mi też kiedyś szkrab wysiał astry do pomidorów ;) Pomidory przepikowałam po ok. 2 tygodniach i jego astry spokojnie mogły rosnąć :)

      Usuń

Chętnie poznam Twoje zdanie na temat tego wpisu lub przepisu. Zostawisz kilka słów w komentarzu?
Dziękuję, również za lajki na fb oraz serduszka na Instagramie :-)
Komentarze z lokowaniem produktów nie będą publikowane.